Overslaan en naar de inhoud gaan

Over ons

Wij zijn de Hotspot Duurzaam voedselsysteem

In transitie naar een duurzaam voedselsysteem. Na de tweede wereldoorlog wilden we nooit meer honger in Nederland. Dit is gelukt. We zijn steeds meer en efficiënter voedsel gaan produceren. Echter merken we nu dat dit gepaard gaat met sociale, economische, ecologische, gezondheids en politieke uitdagingen. Dit kan niet alleen de boer, de teler, de voedingsmiddelenindustrie of de consument oplossen. Willen we echt iets veranderen in de keten, dan zullen we dit als voedselsysteem in gezamenlijkheid moeten oplossen. Zodat er een eerlijkere prijsverdeling komt binnen de keten, de afstand tussen boer en burger wordt verkleind, we meer in balans met de natuur produceren en een gezondere leefstijl krijgen. Vele uitdagingen ter verduurzaming van het voedselsysteem dus, die vragen om maatwerk. Want elk individu is anders, zit op andere grond, heeft andere omgevingswensen en andere politieke en financiële uitdagingen. Binnen deze hotspot willen wij de makers van het voedsel van de toekomst opleiden.

Meer hotspots

Hotspot Biodiversiteit en duurzame leefomgeving

Hotspot Boom, bos en natuur

Hotspot Diermanagement en -welzijn

Hotspot Duurzaam voedselsysteem

Hotspot Groene leefbare stad

Hotspot Teelt

Hotspot Tuin en landschap

Hotspot Water, bodem en klimaat

Onderwijskundige en inhoudelijke transitie

Om dit voor elkaar te krijgen is een onderwijskundige en inhoudelijke transitie nodig. Binnen de learning communities van onze programma's en practoraten werken we samen met ruim 100 bedrijven aan innovatief onderwijs op nieuwe inhoudelijke thema's die bijdragen aan de voedseltransitie. Ook gaan we onderzoekend leren en innoveren met het bedrijfsleven. Op deze manier leren we studenten onderzoeksvaardigheden aan waarmee ze praktische metingen kunnen doen die ze in hun dagdagelijkse werkzaamheden kunnen helpen om duurzamer met het voedselsysteem om te gaan. Denk hierbij aan bijvoorbeeld bodemmetingen. Hoe dit werkt vraagt een onderwijskundige transitie waarbij de docent van expert meer onderzoeker verbinder wordt, die een win-win creëert voor bedrijfsleven en onderwijs. Binnen deze hotspot ontdekken wij hoe we samen deze onderwijskundige en inhoudelijke transitie kunnen vormgeven.